Filme cu camioane III.

Filme cu camioane III.

Andras Futo |

Dacă vă plac atât camioanele, cât și filmele, atunci ați ajuns la locul potrivit, deoarece v-am adus secțiunea dedicată. În recomandarea noastră subiectivă, din trei părți, am adunat 15 dintre filmele noastre preferate cu camioane, pe care le recomandăm cu căldură pentru o seară plictisitoare și relaxantă.

În cele două părți anterioare ale seriei noastre, am analizat filme clasice din anii '70 și câteva filme definitorii din anii '80, iar acum continuăm cu perioada din anii '90 până în prezent. Vă recomandăm astfel 5 filme din acești ani în care acțiunea camioanelor joacă rolul principal.

Stinge luminile, ia niște popcorn și lasă spectacolul să continue.

  • Joy Ride (2001)

Regretatul Paul Walker nu a condus doar o mașină în filmul Fast and Furious din 2001. În același an, a jucat și într-un film cu camioane.

În poveste, doi frați, pentru a-și face călătoria puțin mai interesantă, fac farse altor operatori radio, cum ar fi șoferii de camion, prin intermediul unui radio CB. Cu toate acestea, ceea ce începe ca o simplă farsă se transformă curând într-un coșmar când se dovedește că una dintre părțile farsate de la celălalt capăt al transmisiei este un șofer de camion psihopat, care îi găsește și începe să-i urmărească.

Tensiunea este amplificată și mai mult de faptul că auzim vocea șoferului de camion doar prin CB și îl zărim doar în trei sferturi din film și, la propriu, îl zărim doar o clipă, deoarece apare doar pentru câteva secunde și cadre în întregul film. Acest lucru face trimitere la filmul Duel din 1971, care a fost prezentat în prima parte a seriei noastre. Interesant este totuși faptul că vocea nici măcar nu a fost împrumutată de actorul care l-a interpretat pe micul ecran.

Filmul poate exagera în anumite situații, cum ar fi atunci când camionul negru urmărește personajele principale care fug pe jos printr-un lan de porumb, dar adevărul este că nu a fost realizat pentru a fi un film nominalizat la Oscar. Dacă vă plac thrillerele tensionate, aproape terifiante, atunci merită vizionat. Iar cei mai hotărâți cinefili pot viziona și continuările, dar acestea au fost realizate cu o distribuție diferită.

Camionul

Vehiculul personajului negativ a fost un Peterbilt 359, care încă arată al naibii de bine în orice situație, la mai bine de 20 de ani de la realizarea filmului și la aproape 60 de ani de la lansarea modelului. Modelul 359 a fost produs între 1967-1987, iar filmul a prezentat în mare parte o versiune EXHD din 1985, dar pentru filmări au fost folosite și alte modele din a doua jumătate a perioadei de producție. Peterbilt a echipat în mare parte modelele 359 cu motoare Caterpillar și Cummins, dar producătorul putea instala aproape orice combinație motor-transmisie în funcție de nevoile clienților. Monstrul negru din film era echipat și cu un motor diesel V8 Caterpillar 3408, care, cu o capacitate cilindrică de 18 litri, poate livra între 440-520 CP - în funcție de versiune.

  • Black Dog (1998)

Dacă ești în vârf și devii prea lacom, vrei prea multe sau te forțezi prea mult, câinele negru va veni după tine și îți va lua totul. Asta i s-a întâmplat personajului principal Patrick Swayze, care a condus prea mult deodată, a fost „călcat” de câinele negru și a ieșit de pe șosea și a provocat un accident mortal, apoi a ajuns la închisoare.

Intrăm în poveste după ce protagonistul, după eliberare, primește ordin să facă o ultimă livrare (încărcarea este, desigur, ilegală, așa cum se întâmplă de obicei în astfel de filme), pe care nu o poate refuza, deoarece depinde dacă familia sa pierde totul sau își poate reconstrui viața cu cei 10.000 de dolari pe care i-a primit pentru transport. S-ar putea să avem niște influențe din fimul cu camioane Smokey and the Bandit (1977), deoarece camionul este însoțit de o mașină de escortă și asigurare, sub forma unui Chevrolet Camaro. Bineînțeles, altcineva are ochii pe încărcătură, iar pe lângă răufăcători, FBI-ul monitorizează și el camionul.

Toate acestea duc la o mulțime de urmăriri cu mașini, motociclete și chiar camioane. Este un film de acțiune tipic anilor '90, cu explozii și un final previzibil, deși sfârșitul poveștii are o mică răsturnare de situație pentru telespectator.

Camionul

Oricine apreciază camioanele americane cu nasul lung (denumite câteodată și cu nas de delfin), trebuie cu siguranță să vizioneze și acest film, deoarece modelul Peterbilt 379 este prezentat des, din multe unghiuri diferite. Această navă amiral a companiei a fost produsă între 1987 și 2007. A fost concepută în principal pentru transportul pe distanțe lungi și a devenit foarte populară printre șoferii de camion. Era ceva obișnuit ca aceste camioane americane să nu fie produse cu un singur tip de motor, ci să fie comandate cu produse de la diferiți producători de motoare. În consecință, a fost produs cu motoare Caterpillar, Cummins și Detroit Diesel, de exemplu, dar de obicei cu cele mai puternice versiuni din categorie. Modelul prezentat în film este echipat cu una dintre versiunile motorului diesel Caterpillar 3406, cu șase cilindri și 14,6 litri, astfel încât performanța sa putea fi undeva în jurul a 350 CP.

  • Breakdown (1997)

Printre filmele prezentate în secțiunile anterioare, am văzut deja exemple de șoferi de camion care ajută autostopiști, dar ce se întâmplă când șoferul nu este motivat de intenția de a ajuta atunci când se oprește pe marginea drumului lângă cei aflați în dificultate?

Un cuplu, tineri și fericiți, vor să înceapă o viață nouă pe Coasta de Vest a SUA, astfel călătoresc cu mașina dinspre est. Undeva în pustiul din Arizona, mașina lor se strică. Un șofer de Peterbilt amabil se oferă să o ducă pe soție la următoarea parcare de camioane, unde ea poate chema ajutor. Mașina este reparată la scurt timp după aceea, așa că soțul (Kurt Russell) ajunge și el la stația convenită, doar pentru a-și găsi soția dispărută și, potrivit lor, nici barmanul, nici oaspeții de acolo nu au văzut vreun semn de la ea. Filmul este din 1997, așa că poate fi folosit în continuare pentru a se baza pe faptul că niciunul dintre protagoniști nu are telefon mobil. De acolo, tensiunea crește, iar neputința soțului îl face să se simtă fără speranță că își va mai revedea vreodată soția.

Toate semnele indică o mare conspirație care îi implică pe toți locuitorii din zonă, chiar și pe șeriful local. Suspiciunile soțului sunt confirmate, că femeia a fost răpită și este reținută pentru răscumpărare. Iar liderul bandei de răpitori este chiar șoferul de camion care a oferit ajutor, așa că, în final, acest film se încadrează și el în categoria celor în care șoferul de camion își consolidează latura negativă. Dacă își va mai vedea vreodată soția nu este ceva despre care vom specula, dar trebuie să vizionați filmul pentru a afla.

Camionul

Peterbilt 377 din 1991, condus de maleficul șofer de camion, a înlocuit modelul 359. Acesta a fost produs din 1987 până chiar înainte de începutul mileniului. Compania a echipat camioanele cu o varietate de combinații motor-transmisie. De exemplu, în cazul modelului 377, se putea alege între Cummins, Caterpillar și Detroit Diesel, cu capacități cilindrice între 10 și 14,6 litri, cu niveluri de putere între 350 și 600 CP și asociate cu o transmisie manuală cu 9-18 trepte sau o automată cu 10-18 trepte. Poate cea mai populară a fost Detroit Diesel 60 de 450 CP, versiunea cu șase cilindri în linie, 12,7 litri. Noul model a fost realizat cu o caroserie mult mai aerodinamică decât precedentul 359. Acesta era caracterizat printr-un consum mai redus, sisteme standard de asistență a șoferului (ABS, ESP), aer condiționat, numeroase compartimente de depozitare, un dulap și un sistem audio excelent din fabrică. Datorită acestor caracteristici de confort, precum și motoarelor sale puternice și fiabilității, a devenit rapid popular printre șoferi.

  • Mad Max: Fury Road (2015)

Dacă ar fi fost vorba doar despre de filme cu mașini, atunci filmul Mad Max nu putea fi omis. Dar dacă este vorba și despre filme cu camioane, nici partea a patra din Mad Max, Fury Road, nu poate fi omisă.

Deși aceasta este a patra parte a seriei, este, fără îndoială, cea mai bună. Ceea ce vă puteți aștepta cu siguranță sunt 2 ore de urmăriri intense cu mașini, pline de acțiune spectaculoasă. Nu mai putem vorbi despre transportul cu camioane în această lume post-apocaliptică, dar schimbul de mărfuri și nevoia de comerț mențin transportul în viață. Acest lucru arată că va fi nevoie de șoferi de camion buni chiar și la sfârșitul lumii. Povestea nu este prea complicată: personajul principal este un camion cisternă imens, făcut din tot felul de epave, pe care, sau mai degrabă, ai cărui pasageri și marfă toată lumea vrea să pună mâna. O adevărată încântare în ceea ce privește spectacolul și acțiunea, aceasta este una dintre cele mai bune creații, dacă nu chiar cea mai bună, a regizorului Miller de până acum. Un film de neratat.

Camionul

La sfârșitul lumii, mărcile de camioane și-au pierdut deja importanța, încercând să păstreze o copie a diferitelor piese. Remorcherul din film, Hadivas, este, de asemenea, un mozaic intenționat. Acesta era bazat pe un Tatra T815 cu tracțiune 6x6 extrem de transformat, căruia i-a fost asigurată suprastructura de un autoturism Chevrolet de după cel de-al Doilea Război Mondial. Motorul său ar fi fost V8-ul modelului Tatra 300le, dar s-a dovedit că nu se putea mișca cu suficientă dinamică pe imensul drum de pământ al cisternei, așa că a fost înlocuit cu un motor de curse Tatra la mâna a doua, capabil să producă 500le.

  • The Ice Road (2021)

Titlul în limba engleză al filmului este The Ice Road, prescurtat T.I.R. Ar putea fi această legătură cu transportul rutier internațional o coincidență? Să recunoaștem, probabil că este, dar haideți să ne uităm la astfel de lucruri mărunte de la început, pentru că filmul nu va oferi prea multe lucruri pozitive.

Conform poveștii, personajul principal Liam Neeson, un șofer de camion experimentat, și alți doi șoferi trebuie să transporte o încărcătură specială, extra-grea, către o mină din nordul Canadei, desigur, cu un termen limită strict, astfel încât minerii prinși acolo în adânc să poată supraviețui. Cel mai rapid traseu trece prin gheața unui lac înghețat la suprafață, dar până acum ruta desemnată a fost oficial închisă din cauza topirii. Acest lucru în sine aduce multe pericole și, pe lângă acestea, cineva încearcă să saboteze transportul. Personajele pornesc imediat la drum în trei camioane Kenworth W990, dar nu se știe încă dacă vor reuși să ajungă la destinație la timp sau chiar deloc.

Există acțiune și dramă, așa cum și trebuie să fie, și poate am putea chiar ierta exagerările fizice și gândirea ilogică (de exemplu, dacă inamicul tău vrea să se urce în cabina camionului tău în timp ce acesta se deplasează, ar putea fi mai ușor să apeși butonul de închidere centralizată decât ca lucrurile să se transforme într-o luptă în cabină, deși cea din urmă este, fără îndoială, mai spectaculoasă și „hollywoodiană”). Cu toate acestea, nu putem încheia fără a menționa că, în anumite scene de acțiune, modelele W990 au fost înlocuite de modelele T680, mult mai moderne și mai aerodinamice. Din perspectiva unui șofer de camion, acest lucru poate, din păcate, să scadă experiența vizionării. Dar dacă vrem să rămânem pozitivi, trebuie cel puțin să recunoaștem că au existat mai puține filme dedicate în mod special camioanelor în ultima vreme, așa că cel puțin acestea sunt cele care ne-au mai rămas.

Camionul

Kenworth W990 a fost lansat ca modelul emblematic al mărcii în 2018. Prin urmare, a primit cea mai lungă capotă din istoria Kenworth, sub care era propulsat de un motor diesel PACCAR MX-13 de 12,9 litri cu șase cilindri în linie, care produce între 405 și 510 CP, în funcție de model. În plus, există un motor Cummins X15 de 14,9 litri puțin mai puternic. Modelul era destinat să înlocuiască seria W900, care exista încă din anii 1960. Pentru a realiza acest lucru, designul frontal a devenit oarecum mai aerodinamic și a primit cabina mai confortabilă a modelului T680. Cu toate acestea, șoferii nu au fost complet convinși de schimbare, așa că W900 a rămas în producție paralelă.

  • În concluzie

După cum am văzut, filmele cu camioane ne-au însoțit aproape de la începuturile cinematografiei. Cu câteva excepții, scopul lor este mai mult de a distra decât de a transmite lecții serioase. Perioada de vârf a filmelor cu tematică despre camioane poate fi considerată, fără îndoială, anii 1970 în America, dar este totuși plăcut să vedem că cineaștii încă ating ocazional acest subiect chiar și astăzi.