Filme cu camioane I.

Filme cu camioane I.

Andras Futo |

Dacă vă plac camioanele și filmele, atunci ați ajuns la locul potrivit, pentru că avem un numitor comun.

În recomandarea noastră subiectivă, formată din trei părți, am adunat 15 dintre filmele noastre preferate cu camioane, pe care le recomandăm cu căldură pentru o seară plictisitoare și relaxantă.

Am încercat să selectăm opere în care camioanele au jucat un rol decisiv. De aceea, am omis filme precum Knight Rider, The Transporter Part 1 sau chiar Watch Out, We're Mad! cu Bud Spencer la volan. Compilația noastră include un amestec de comedii, filme de acțiune, drame și thrillere, iar printre aceste filme veți găsi atât camionagii buni, cât și răi, dar cu siguranță veți găsi un film care să vă placă.

În prima parte, articolul cu nr. I., ne-am concentrat asupra anilor 1970, considerați epoca de aur a filmelor cu camioane. Înainte de asta, însă, haideți să aruncăm o privire la un film care a precedat cu 20 de ani înaintea anilor '70, dar pe care nu-l puteți rata din punct de vedere al subiectului abordat.

Stinge luminile, ia niște popcorn și să înceapă spectacolul!

  • The Wages of Fear, cu titlul original: Le salaire de la peur (1953)

Crezi că ai avut vreodată o experiență cu adevărat dificilă? Urmărește acest film și vei realiza că această profesie ar putea fi mult mai dificilă.

În anii 1950, cu cinema alb-negru, încă nu exista muzică în filme, dar se accepta un oarecare rasism, la fel ca și aruncarea cu pietre într-un câine. Desigur, filmul nu este despre acest lucru, dar aceste lucruri sunt mai interesante dacă privim în urmă din ziua de azi pentru a vedea cât de mult s-au schimbat lumea, percepția și acceptarea lucrurilor în 70 de ani.

În orașul ficțional prăfuit și uitat de lume Las Piedras din Guatemala, tot felul de oameni marginalizați, veniți din toate colțurile lumii, se luptă să se descurce, fără niciun loc de muncă. Sunt prinși într-o rețea de secrete foarte complicate. Un cerc vicios: există mult petrol în subteran, dar este deținut doar de compania petrolieră americană, care nu angajează oameni. Fără muncă nu există bani și fără bani nici măcar nu pot părăsi orașul. Singura speranță este că mâine va fi mai bine.

Se întâmplă ca o sondă de petrol aflată la 500 km distanță să ia foc, iar nitroglicerina trebuie să fie transportată la fața locului pentru a o stinge, totul pe drumuri de pământ, în camioane șubrede, așa că firma petrolieră oferă cu ușurință un salariu de zece ori mai mare, deoarece stingerea ei este de o importanță capitală, dar acest transport și pune viața în pericol. Pentru comparație: 1.000 de dolari este biletul de avion care ar putea permite unui om să plece din Las Piedras, iar șoferii primesc 2.000 de dolari pentru transport. Patru șoferi preiau transportul cu două camioane. Merg aproape la ralanti, deoarece este nevoie doar de un șoc puțin mai mare decât este necesar și vor sări în aer. Există anumite condiții dificile, de exemplu, nu poți încetini pe așa-numita secțiune a măngălău-ului pentru că zguduitura echivalează cu o explozie, așa că trebuie să conduci în acea secțiune cu accelerația maximă, astfel încât camionul să zboare aproape peste denivelări, ceea ce înseamnă un minim de 65 km/h (să ne amintim, acest lucru este în anii '50).

În această apropiere de moarte, când zicala că viața atârnă de un fir de ață devine adevărată, caracterul unei persoane iese la iveală. Se poate întâmpla cu ușurință ca cel care până atunci fusese guralivul să stea ghemuit într-un colț, fără cuvinte și tăcut. Acest lucru este valabil mai ales pentru cel mai în vârstă șofer dintre cei patru, care - poate din cauza vârstei sale - simte greutatea pericolului incomensurabil în loc de ceilalți.

Filmul redă foarte bine această dramă, chiar dacă nu este foarte dinamică după standardele actuale. Înainte de a alege acest film ca un film de seară, amintiți-vă că genul său este dramă și nu este o piesă ușoară. Structura filmului nu este cea obișnuită astăzi: introducerea este foarte lungă, dar acest lucru este necesar pentru a ne putea imagina cât mai mult posibil în situația disperată a personajelor principale, adică să ne putem identifica cu ele din ce în ce mai mult și, astfel, să putem experimenta mai bine pericolul călătoriei. Moartea planează constant deasupra capetelor lor în timpul călătoriei și poate lovi în cel mai neașteptat moment. Acest film este unul dintre cele mai pline de suspans opere de atunci și nu degeaba a câștigat premii la Berlin și Cannes, printre altele.

Sărăcia, dependența completă de compania petrolieră ca unic angajator, poate fi de fapt văzută ca o critică foarte vehementă la adresa capitalismului. Dar imaginea în oglindă a capitalismului este, de fapt, că doar compania petrolieră poate câștiga. Trimit două camioane, dar doar una dintre încărcăturile lor este suficientă pentru a stinge incendiul. În cazul în care camionul explodează, nu trebuie să plătească, pentru că este moarte sigură, iar dacă reușesc, câștigă economisindu-și petrolul prin stingerea incendiului.

Camioanele

Modelul Alb 666 este un camion construit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, inițial militar, pentru care mai multe companii au produs o serie de caroserii diferite. 666 nu se referă la natura sa diabolică, ci la principalele sale caracteristici. A fost dotat cu o tracțiune 6x6, care îi permitea să transporte 6 tone pe orice teren. Alte 6 tone pot fi conectate la camion, și anume motorul său pe benzină de 14 litri, cu șase cilindri în linie, capabil să producă 202 cai putere și 870 Nm.

Camionul celuilalt șofer este un Dodge (T110) D60 L12, tot din al Doilea Război Mondial. Filmul prezintă versiunea cu volan pe dreapta, construită în Canada pentru armata britanică. Se presupunea că era mai potrivit pentru scopuri militare decât versiunea canadiană. Avea doar un motor pe benzină de 3,9 litri cu șase cilindri în linie, cu o putere modestă de 95 de cai putere.

  • Duel (1971)

„Fălci”, „E.T. extraterestrul”, filmele cu Indiana Jones, „Războiul lumilor”, „Jurassic Park” sunt doar câteva dintre marile filme care l-au făcut celebru pe Steven Spielberg. Cu toate acestea, mulți poate nu știu că primul film al maestrului a fost despre camioane, acesta fiind filmul „Duel”.

Conform poveștii extrem de simple, se dezvoltă un joc de-a șoarecele și pisica între un autoturism și un camion vechi, ruginit și uleios, care se depășesc reciproc. Lucrurile devin din ce în ce mai serioase, iar șoferul de camion – profitând de superioritatea sa – chiar amenință viața șoferului de autoturism după un timp. Adevărata putere a filmului nu constă în poveste sau în elementele vizuale, ci în crearea și menținerea continuă a tensiunii. Șoferul de camion nu are niciun motiv, nu-i cunoaștem motivația, ceea ce îl face să pară un adevărat psihopat. Mai mult, nici măcar nu-i vedem fața. Această ultimă soluție este intenționată și, potrivit lui Spielberg însuși, a fost una dintre ideile sale preferate pentru film, care poate face personajul necunoscut și mai terifiant.

Regizorul reușește cu mare măiestrie să ne facă să simțim teroarea în plină zi, în câmp deschis, pe care alte filme o pot face doar pe întuneric cu un criminal/monstru sărind de după o ușă, adică să ne întrebăm constant dacă va fi camionul criminal așteptând după următoarea curbă. Lucru ce ne face să înțelegem că, bineînțeles, va fi mereu acolo, din moment ce pare să nu existe scăpare de el. Acest camion este ca un păianjen care își pândește prada în mijlocul pânzei sale.

Telespectatorii raționali s-ar putea întreba de ce șoferul nu se întoarce pur și simplu și nu pleacă acasă, din moment ce este în drum spre o simplă întâlnire și nu are nimic vital care să pară urgent. Totuși, să nu ne oprim asupra acestui aspect, ci să lăsăm cinematografia să curgă. Geniul filmului și puterea sa durabilă sunt demonstrate de faptul că și la 50 de ani de la lansare, acesta este încă capabil să obțină un efect tensionat care va fi apreciat în 2024, chiar dacă a fost filmat cu bani foarte puțini, în doar câteva zile și aproape fără platouri de filmare sau dialoguri reale.

Dar pentru a afla cine va ieși victorios din duel și cum, trebuie neapărat să vizionați acest clasic. Este un adevărat film de referință în genul său, deoarece de atunci au fost realizate mai multe alte filme în care un camion urmărește o altă mașină, precum Breakdown (1997) sau Joy Ride (2001).

Camionul

Peterbilt 281, introdus în 1955, a fost popular la vremea sa, parțial datorită botului său mai îngust, care oferea o bună vizibilitate, dar, fără îndoială, acest film l-a făcut cu adevărat celebru. A fost produs timp de peste 20 de ani, iar Peterbil a fost retras abia în 1976. Deși filmul nu are multe dialoguri, pentru telespectatorii cărora le plac zgomotele motoarelor turbo mari, filmul va compensa cu prisosință acest lucru. Sub caroserie se află un motor diesel Cummins NTC 350 cu arbore cu came mici, de 14 litri, cu șase cilindri în linie, care dezvoltă 350 de cai putere. Pentru film, au trebuit să se facă anumite modificări ale tehnologiei, astfel încât să poată concura cu adevărat cu mașinile de pasageri în ceea ce privește viteza. Viteza sa maximă a fost inițial de 120 km/h, iar consumul său se spunea că este de doar 47 de litri/100 km pe porțiunile fără trafic.

  • White Line Fever (1975)

În cazul în care conduci un camion, probabil te-ai întrebat ce este mai bine: să fii antreprenor privat, fără șef, și să-ți organizezi propriul transport sau să faci parte dintr-o companie mare. Truck Madness – printre altele – analizează această dilemă, într-un stil puțin mai dramatic decât realitatea.

Un tânăr titan proaspăt căsătorit, eliberat din Forțele Aeriene, își începe propria afacere și intră în domeniul transporturilor rutiere, achiziționând un cap tractor Ford WT-9000 la mâna a doua, Blue Mule. La început, își urmează visele cu o sclipire în ochi, iar lucrurile merg bine, dar își dă seama curând că a căzut într-un mediu profund corupt pe care nu-l poate evita.

La casa de expediții locală, se confruntă imediat cu o alegere: fie finalizează transportul (ilegal) care i-a fost încredințat, fie nu va mai primi comanda. În ciuda acestui fapt, el refuză să se încline în fața puterii corporației corupte, ceea ce face ca toată lumea să înceapă să-l vâneze, ba chiar este acuzat de crimă, deoarece firma de expediții de mărfuri consideră că, dacă toți șoferii de camion urmează exemplul protagonistului și își încep propriile afaceri, vor fi excluși din procesul de organizare al transportului, ceea ce le-ar ruina afacerile ilegale. Astfel, filmul, care începe ca unul dulce, ia un sens din ce în ce mai dramatic.

Din perspectiva unui șofer de camion real, acest mediu este portretizat destul de sumbru, iar multe dintre evenimentele și circumstanțele sale sunt departe de realitate. Indiferent de situație, este un film bun despre camionagii și despre lupta fără speranță dintre David, un om obișnuit, cinstit și muncitor, și Goliat și un gigant corporatist care abuzează de puterea sa.

Camionul

Camionul personajului principal, numit Blue Mule, este un Ford WT-9000 din 1974, echipat cu un motor diesel Cummins NTC-400, cu șase cilindri în linie, de 14 litri. După cum sugerează și numele, era capabil de 400 de cai putere. Acest lucru este indicat și de inscripția Diesel Power de pe șapca de baseball a personajului principal. În total, au fost folosite șase capete tractoare Ford pentru filmări, cu diverse motoare.

  • A Kenguru (1976)

Hai să pornim pe drumurile Ungariei cu un film mai ușor și mai vesel. Un film obligatoriu pentru șoferii de camion; dacă nu l-ați văzut încă, trebuie să-l vedeți imediat! Nu vă așteptați la o poveste grozavă, filmul este mai degrabă o piesă de epocă excelentă despre Ungaria anilor 1970.

Personajul nostru principal este tânărul și vesel șofer din Kőbánya al camionului Volán TEFU, István Varjú, cangurul, a cărui viață o putem întrezări chiar și în film. Are 23 de ani, fetele sunt înnebunite după el, este aproape împăratul vieții, livrează materiale de construcție la centrala nucleară din Paks, aflată în construcție, dar încă tânjește după prietenul și modelul său, jobul visat al lui Jocó, acela de a deveni șofer internațional de camion la Hungarocamion. Cu toate acestea, la o vârstă atât de fragedă, fără o soție, se crede că cel mai probabil o să dezerteze din utopia comunistă, așa că nu are nicio șansă reală de a se angaja pe acest post.

În acest cadru, filmul idealizează personajul Jocó, care conduce un Volvo F89 și poate vedea lumea și realiza orice este de neatins acasă, în comunism. El tânjește constant după această libertate în timp ce își conduce camionul, motiv pentru care este mereu pe drum, lucru cu care mulți tineri din acea vreme se puteau identifica, așa că este de înțeles de ce filmul a devenit foarte popular la lansare. De asemenea, și pentru că cei mai mari muzicieni maghiari ai vremii au contribuit la muzica filmului.

Per total, o imagine plăcută și nostalgică a Ungariei de acum 50 de ani. Este interesant de văzut fosta porțiune de ieșire a autostrăzii M1-M7, drumul 6, centrala nucleară aflată în construcție, benzinăria Shell din Székesfehérvár de-a lungul autostrăzii M7 sau chiar anumite locații din Budapesta. Cei care nu au trăit atunci vor descoperi multe lucruri noi în film, iar cei care au trăit, poate își vor aduce aminte de amintiri plăcute.